Єврo-2012
Підготовка
ЄВРО-2012 у фокусі польських ЗМІ 2011-07-04
Юрій БАНАХЕВИЧ, Укрінформ Польські ЗМІ, висвітлюючи тему ЄВРО-2012, минулого тижня найбільше писали про підготовку інфраструктури країни до чемпіонату. Як повідомляє РАР, міністр спорту і туризму (MSiT) РП Адам Герш відзвітував у Сеймі про підготовку до Євро-2012 в Польщі у 2009-2010 роках. Він сказав, що у зазначений період усі роботи виконувалися відповідно до графіків.
2011-07-04 09:00
Відхилення від термінів робіт на деяких об'єктах з'явилося лише нещодавно. «Рівно за рік до фінального матчу Євро-2012 можу запевнити, що Польща буде готовою до спортивної події», – наголосив А.Герш. Керівник MSiT повідомив депутатам графік будівництва усіх польських стадіонів до Євро-2012. Урядовець зазначив, що у Гданську вже відбувається процедура передачі об'єкту оператору арени, у Вроцлаві спорудження стадіону завершиться у вересні, Національного стадіону у Варшаві – до 30 листопада. Водночас він визнав, що стадіон у Познані потрібно ще привести до вимог УЄФА. Для цього місто має виділити додатково 30 млн злотих (понад 11 млн доларів США).
Депутати опозиційних партій нижньої палати польського парламенту, зокрема «Право і Справедливість» (PiS) і «Польща є найважливішою» (PJN) закликали колег з інших партій голосувати проти звіту міністра А.Герша. Зокрема, колишній керівник MSiT в уряді Ярослава Качинського Елжбєта Якубяк (PJN) розкритикувала діяльність нинішнього уряду у підготовці до чемпіонату. На її думку, негативно проводиться робота у Варшаві щодо облаштування території біля Національного стадіону, будівництво другої лінії столичного метро розпочалося із запізненням, а на залізничних вокзалах польської столиці проводяться не грунтовні, а лише «косметичні» ремонти. Вона висловила жаль з приводу відсутності на урядовому рівні координатора, який би займався проектами Євро-2012. На думку Е.Якубяк, повноваження у цій сфері міністра спорту і туризму є «занадто слабкими», аби ефективно координувати реалізацію проектів, які перебувають у компетенції інших міністерств.
Фан-зони у польських містах-організаторах Євро-2012 розташують у хороших місцях, що дасть змогу показати найкращі сторони Варшави, Вроцлава, Гданська і Познані. Про це під час спеціалізованої конференції у Познані повідомив координатор з питань фан-зон у відповідальній за проведення Євро-2012 у Польщі спілці PL.2012 Рафал Росєяк. Він сказав, що найважливішим завданням на сьогодні є визначення ризиків, які можуть супроводжувати функціонування цих зон. Р.Росєяк уточнив, що йдеться про можливі матчі з підвищеним ризиком, де вболівальники протилежних команд не особливо симпатизують один одному.
«Маємо підготувати відповідні варіанти дій: можливо, збільшити число правоохоронців чи стюардів. Не виключено, що потребуватимемо більшої кількості поліцейських із країн, які слідкуватимуть за діями своїх співвітчизників», – цитує слава Р.Росєяка РАР.
Ще однією проблемою, на його думку, може стати реакція жителів центральних частин міст-організаторів турніру, де розташуються фан-зони. На думку представника PL.2012, необхідно буде залучити місцевих мешканців до участі в роботі фан-зон, оскільки там проводитимуться безліч цікавих заходів – концерти, конкурси тощо.
Як інформує спілка PL.2012, модернізація усіх польських аеропортів у містах-організаторах Євро-2012 триває належним чином, і до початку турніру вони будуть готові прийняти більшу кількість туристів, зазначає РАР. Повідомляється, що будівництво нових терміналів, стоянок літаків і руліжних доріжок дасть можливість удвічі збільшити пасажиропотік і кількість повітряних операцій під час турніру. Зокрема, у Гданському аеропорту імені Лєха Валенси за графіком будується новий пасажирський термінал, його здача в експлуатацію планується на квітень 2012 року. Водночас будівництво руліжної доріжки і стоянки літаків має завершитися до кінця цього року. Загальна вартість інвестицій у місцевому аеропорту становить 396 млн злотих (понад 145 млн доларів), з яких майже половина – 183 млн злотих (понад 65 млн доларів) фінансується за європейські кошти. Після завершення ремонтних робіт на цьому летовищі пасажиропотік за годину зросте з 760 до понад 2,2 тис. осіб, а повітряних операцій (зліт/посадка) – з 12-ти до 30-ти.
У Познані нещодавно розпочалося будівництво нового терміналу, що має завершитися у квітні наступного року. Крім того, там триває будівництво нової стоянки для літаків і ще однієї руліжної доріжки. Загальна вартість інвестиції на цьому летовищі становить 326 млн злотих (близько 120 млн доларів), з яких 143 млн злотих (понад 52 млн доларів) – з фондів Євросоюзу. Пасажиропотік за годину зросте з 900 осіб до 2,5 тис., а повітряних операцій – з 14-ти до 30-ти.
У Вроцлаві завершено реконструкцію існуючого терміналу і триває будівництво нового, яке має закінчитися у березні 2012 року. Крім того, модернізація місцевого летовища включатиме будівництво нової стоянки літаків та ремонт руліжної доріжки. Вартість інвестиції становить близько 457 млн злотих (приблизно 169 млн доларів), з яких 147 млн злотих (понад 54 млн доларів) виділяються Євросоюзом. Пасажиропотік на летовищі в результаті ремонту зможе зрости з понад 1,2 тис. до більше ніж 2,7 тис., а кількість повітряних операцій – з 15-ти до 30-ти.
Тим часом у Варшаві столичний аеропорт імені Фредеріка Шопена вже сьогодні готовий прийняти таку кількість пасажирів, якої очікують під час Євро-2012. Втім, і там триває модернізація: у травні завершено будівництво нового терміналу, а з квітня триває модернізація покриття злітної смуги і руліжних доріжок, що має звершитися до листопада. Модернізація аеропорту також включає у себе будівництво готелю і завершення будівництва залізничної станції. Загальна вартість інвестицій – понад 1,2 млрд злотих (більше 440 млн доларів), з яких близько 148 млн злотих (понад 54 млн доларів) – кошти Євросоюзу.
Як інформує РАР, представники 27-ми країн ЄС, Інтерполу, Європолу і УЄФА взяли участь у міжнародній конференції з питань безпеки Євро-2012, яка відбулася у Варшаві. Головною метою конференції був обмін інформацією щодо загроз, а також роботи з уболівальниками під час турніру. «Шукаємо рішення, які унеможливлять доступ футбольних хуліганів з інших країн на польські стадіони», – сказав з цього приводу заступник міністра внутрішніх справ і адміністрації (MSWiA) Польщі Адам Рапацький. Він повідомив, що на сьогодні це досить складне завдання, оскільки країни мають різну законодавчу базу з цього питання. «У деяких країнах діє міжнародна заборона на відвідування стадіонів, але в більшості – національна», – сказав А.Рапацький.
Заступник керівника MSWiA повідомив, що на сьогодні невідомо ще, чи під час Євро-2012 буде відновлено контроль на внутрішніх кордонах ЄС. Водночас він визнав, що готуються спрощення для перетину українсько-польського кордону. «Над цим працює спеціальна група, складена з представників митної служби, прикордонників, представників МЗС. Передбачаємо один спільний митний і прикордонний контроль на українсько-польському кордоні, аби не було черг, і він здійснювався швидко», – зазначає РАР слова А.Рапацького. Він також додав, що планується введення в дію «зелених» смуг руху для осіб, які матимуть запрошення чи квитки, щоб вони могли швидко проходити перевірку.
Водночас головний комендант польської поліції Анджей Матеюк повідомив, що із вболівальниками кожної національної збірної до Польщі приїдуть щонайменше два «споттери» (поліцейські, які працюють у середовищі вболівальників). Крім того, в Центрі управління операцією поблизу Варшави під час ЧЄ-2012 перебуватиме по два поліцейських із кожної країни-учасника чемпіонату та сусідніх із Польщею країн.
Присутній на конференції директор департаменту УЄФА з питань стадіонів та безпеки Марк Тіммер повідомив, що УЄФА задоволений підготовкою України і Польщі до Євро-2012 у питаннях безпеки. «Футбольні хулігани не є виключно проблемою України і Польщі. Бачимо, що є намагання діяти, співпрацювати», – констатував М.Тіммер.
Виконавець, який замість китайського консорціуму COVEC завершить будівництво двох відрізків важливої для проведення Євро-2012 автомагістралі А2 (від кордону з Німеччиною до Варшави – ред.) протяжністю майже 50 км, буде обраний не в результаті тендеру, а за підсумками переговорів. Як інформує РАР, таке рішення прийняла Генеральна дирекція національних доріг і автомагістралей (GDDKiA) Польщі, яка веде переговори з 26-ма компаніями і хоче, щоб роботи на цих відрізках дороги відновилися вже у другій половині липня цього року. «Ми консультуємося з усіма можливими інституціями, і рішення відповідатиме закону про державні заупівлі», – цитує РАР речника GDDKiA Уршулу Нелькен.
У Польщі з початку червня можна купити сувеніри з символікою Євро-2012. Як зазначає РАР, поки що це лише футболки і блузки, але незабаром цей асортимент поповниться й іншими аксесуарами – шарфами, кепками, брелками і навіть постіллю. Товари з логотипом майбутньої європейської футбольної першості з'явилися в мережі магазинів Intersport, яка є офіційним партнером УЄФА. За свідченням працівників фірми, попит на товари з символікою чемпіонату є значним, а найбільш популярними є чоловічі футболки. Перед початком навчального року в магазинах має також з'явитися шкільне приладдя – зошити, ручки, олівці зі згадкою про турнір. Крім того, у грудні, після презентації офіційного м'яча Євро-2012, у продажі з'являться аксесуари з новими символами чемпіонату.