Єврo-2012

Підготовка

Євро-2012 у фокусі польських ЗМІ 2010-01-19

Юрій БАНАХЕВИЧ, Укрінформ Підготовка України та Польщі до фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року залишається однією з найбільш актуальних тем польського медіа-простору. Так газета «Польска Таймс» на своїх шпальтах інформує про підготовку Варшави, Гданська, Познані та Вроцлава к єврочемпіонату. Відзначається, що на Національному стадіоні в столиці РП ...

2010-01-19 06:30

... у червні цього року завершиться етап монтування головних залізобетонних та стальних конструкцій арени, а до листопада буде забезпечено обігрів арени. Це дозволить у зимовий сезон 2010-2011 років продовжувати виконання внутрішніх робіт на стадіоні, підкреслюється в газеті. Інформується також, що проведено тендер і незабаром розпочнеться будівництво південного та центрального пірсів Варшавського аеропорту імені Шопена. Крім того, розпочалося будівництво сполучення між столичним аеропортом та найближчою залізничною станцією міста. Видання повідомляє, що модернізація залізничної інфраструктури міста здійснюється повільно, однак мешканці та гості міста під час ЧЄ-2012 зможуть їздити в нових трамваях. Інформується, що в 2010 році Варшава закупить 186 сучасних одиниць цього транспорту. Крім того, в столиці РП цього року з’являться 160 нових автобусів.

У Познані, як повідомляє часопис, до червня цього року завершиться модернізація стадіону, на якому ще в цьому сезоні зіграє місцева команда «Лех». Інформується, що восени 2010 року розпочнеться модернізація центрального залізничного вокзалу, а також створення інфраструктури, яка поєднає залізничний, автовокзал та швидку трамвайну колію. Восени 2010 року в аеропорту Познані розпочнеться спорудження нового терміналу для прибуваючих пасажирів.

Натомість у Гданську, за інформацією «Польска Таймс», стадіон будується нормальними темпами, хоча й спостерігається чотиритижнева затримка з монтажем даху спортивної арени. З цього приводу відзначається, що компанія «Hydrobudowa», яка відповідає за цей напрямок роботи, до 20 січня цього року повинна підготувати новий проект реалізації цієї операції. У столиці Поморського воєводства до Євро-2012 не вистачає готелів найвищого гатунку, однак у місті зобов’язуються забезпечити гостей та вболівальників під час чемпіонату необхідною кількістю місць високого стандарту.

Найбільше проблем у Гданську, на чому нещодавно наголошував президент УЄФА Мішель Платіні, спостерігається з підготовкою аеропорту до Євро-2012. Наголошується, що аеропорт імені Леха Валенси є занадто малим для одночасного обслуговування значної кількості пасажирів, а проблему повинен розв’язати новий термінал. Однак його спорудження затримується через наявність проблем, зокрема, з переведенням з приватною в державну власність частини території, де заплановано його будівництво.

Однак найбільше проблем з підготовкою до турніру має Вроцлав, констатує «Польска Таймс». Влада міста нещодавно розірвала угоду з консорціумом, що мав збудувати стадіон до Євро-2012. Крім того, проблемною частиною підготовки міста до чемпіонату залишається модернізація дороги між стадіоном та аеропортом.

Як інформує Польське агентство преси (РАР), угода з новим виконавцем щодо будівництва стадіону до Євро-2012 у Вроцлаві, ймовірно, буде підписана до кінця січня цього року. Згідно з інформацією директора департаменту громадських справ Вроцлавського муніципалітету Міхала Яніцького, влада міста веде переговори з німецькою компанією «Max Boegl», яка також брала участь у тендері на отримання права споруджувати спортивну арену у Вроцлаві. «Свою готовність завершити будівництво висловили також й інші чотири фірми, з яких одна має досвід спорудження таких об’єктів. Однак в першу чергу ми ведемо переговори з «Max Boegl», яка зайняла друге місце під час конкурсу. Якщо переговори завершаться фіаско, тоді шукатимемо нового партнера», – зазначив М.Яніцький.

Міський чиновник сказав, що, попри попередні декларації вивести техніку компанії Mostostal Warszawa S.A. з будмайданчику до 14 січня цього року, цей процес розтягнеться ще на місяць. «Ведемо переговори з компанією щодо того, як пришвидшити цей процес. Погода не сприяє виконанню необхідної інвентаризації, але відразу після її завершення розпочнеться виведення техніки з будмайданчику. Mostostal Warszawa S.A. матиме на це 30 днів», – наголосив М.Яніцький. Директор департаменту громадських справ Вроцлавського муніципалітету також повідомив, що будмайданчик, ймовірно, буде переданий новому виконавцю через два тижні після підписання угоди з ним.

Продовжуючи цю тему, «Польска Таймс» інформує, що суперечності навколо будівництва стадіону у Вроцлаві тривають вже понад два тижні, й не видно кінця вирішенню цього питання. Підкреслюється, що місто ще не домовилося з компанією «Mostostal Warszawa», з якою 30 грудня 2009 року Вроцлав розірвав угоду про співпрацю, про остаточне виведення техніки з будмайданчика, а також не визначило виконавця, який надалі споруджуватиме спортивну арену. Це все сприяє Кракову, який майже повністю буде готовий до Євро-2012 вже через декілька місяців, наголошує газета.

Інтернет-видання wprost24 інформує, що через серйозні прорахунки Польща може не встигнути з підготовкою інфраструктури країни до Євро-2012. З посиланням на протокол Вищої контрольної палати (NIK) Польщі щодо перевірки діяльності міністерства інфраструктури (MI) РП інформується, що Польща не виконає визначених вимог УЄФА щодо створення необхідної інфраструктури, якщо роботи й надалі здійснюватимуться у нинішньому темпі.

Зокрема, експерти Вищої контрольної палати закидають відомству відсутність відповідних змін у планах фінансування інвестиційних проектів та неефективну діяльність. Наприклад, план будівництва національних доріг у Польщі, передбачений до кінця 2008 року, реалізовано лише наприкінці 2009 року. До кінця минулого року планувалося актуалізувати програму будівництва національних доріг у РП на 2008-2012 роки, однак цього не зроблено, інформується у протоколі NIK. Підкреслюється, що найбільше затримок спостерігається з будівництвом швидкісних доріг, частину з яких не вдасться збудувати до початку чемпіонату.

Згідно з документом, як відзначає wprost24, проблемною залишається і підготовка залізничної інфраструктури до футбольного єврофоруму, зокрема вокзалів. Наприклад, залізничну станцію «Варшава-Західна» не вдасться модернізувати до Євро-2012, а шанси вдосконалити вокзал в Познані є «критичними», йдеться у протоколі Вищої контрольної палати. Наголошується також, що запізнення спостерігаються і в питаннях реконструкції аеропортів, модернізації залізничних колій та пристосуванні об’єктів для потреб інвалідів.

Речник NIK Павел Бєдзяк повідомив, що його установа здійснює перевірку усіх міст та відповідальних за підготовку до Євро-2012 інституцій в Польщі. «Результатом діяльності NIK на сьогодні є протоколи перевірки окремих інституцій, зокрема й міністерств», – заявив П.Бедзяк. Він додав, що поки передчасно робити будь-які оцінки, а загальний звіт Вищої контрольної палати Польщі з підготовки інфраструктури країни до Євро-2012 з’явиться не раніше весни цього року. Речник, однак, не заперечив висновків експертів NIK щодо діяльності MI РП, викладених у протоколі перевірки відомства. Водночас речник міністерства інфраструктури Польщі Міколай Карпінський заявив, що його міністерство найближчим часом проаналізує протокол NIK і висловить свою позицію з цього приводу.

«Польска Таймс» звертає також увагу на питання безпеки під час Євро-2012. Часопис відзначає, що міжнародний тероризм останнім часом все частіше спрямовує свої погляди саме на спортивні події. «Ця тенденція є тривожною, особливо у світлі наближення Євро-2012», – відзначив в інтерв’ю газеті голова центру досліджень тероризму у Варшаві Кшиштоф Лєдель. Він навів приклад, що нещодавно американське ФБР викрило один з підрозділів «Аль-Каїди», а в затриманих терористів виявили план стадіону в одному з міст, де мав відбутися фінальний матч з американського футболу. К.Лєдель не приховує, що загроза проведення терористичних атак в Польщі під час Євро-2012 буде значною. «Очі цілого світу під час турніру будуть прикуті до Польщі та України. Сюди приїдуть спортсмени, бізнесмени й офіційні представники держав, а спортивні об’єкти належать до так званих м’яких цілей, які важко охороняти»,  – пояснив він. Водночас речник агенції внутрішньої безпеки (ABW) Польщі Катажина Врублевська-Конецпольска пояснила, що в Польщі з метою гарантування безпеки створено й функціонує Антитерористичний центр (CAT), де зібрані фахівці усіх польських спецслужб.

Продовжуючи тему безпеки, газета «Жичє Варшави» повідомляє, що в управлінні поліції у столиці Польщі створено перший у країні відділ боротьби з футбольними хуліганами. У ньому працюватиме 20 фахівців. «В середовищі псевдовболівальників діє багато осіб, які належать також до організованих злочинних угруповань», – пояснює необхідність створення відділу начальник Варшавської поліції Адам Муляж. У столичній поліції також визнали, що цей підрозділ є потрібним з огляду на підготовку країни до Євро-2012, відзначає газета.

Газета «Пшегльонд Спортови» повідомляє, що польська асоціація футболу (PZPN) поставила перед нещодавно обраним головним тренером національної збірної Польщі з футболу Франчішком Смудою завдання – участь команди у півфіналі Євро-2012. В іншому випадку, згідно з підписаним між ним та PZPN контрактом, тренер змушений буде залишити свою посаду, відзначає часопис. Повідомляється, що можлива подальша робота Ф.Смуди в збірній РП після 2012 року безпосередньо залежатиме від виконання цього завдання.

Це положення у контракті влаштовує і головного тренера: «Цей запис дозволятиме мені думати про умови подальшої роботи в національній збірній». Видання  підкреслює, що тренер не може публічно критикувати дії польської асоціації, бо це забороняє інша стаття контракту між ним та PZPN. За її порушення керманичу польської збірної загрожує серйозне грошове покарання.

Як констатує газета, «планку» тренеру польська асоціація футболу поставила надзвичайно високу: у своїй історії національна збірна РП брала участь у футбольних єврофорумах лише раз і жодного разу не «смакувала» радість перемоги.