Єврo-2012
Підготовка
Євро-2012 у фокусі польських ЗМІ 2010-08-30
Юрій БАНАХЕВИЧ, Укрінформ Підготовка до фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року в Україні і Польщі залишається сьогодні однією з найактуальніших тем у польському медіа просторі. Минулого тижня місцеві ЗМІ звернули увагу на звіт Вищої контрольної палати Польщі (NIK), де йшлося про суттєве відставання від графіка підготовки країни до турніру.
2010-08-30 11:00
Польське агентство преси (РАР) у своїй інформації звернуло увагу на відкриття в Харкові нового авіаційного терміналу до Євро-2012, який збудовано за кошти приватного інвестора, бізнесмена Олександра Ярославського. Інформагентство зазначає, що термінал, пропускна здатність якого щороку становитиме 650 тис. пасажирів, є першою авіаційною інвестицією в Україні. Зазначається, що Президент В.Янукович, який узяв участь у відкритті об’єкту, наголосив, що турнір розкриває перед Україною нові можливості. “Я переконаний, що Україна виконає всі зобов’язання й успішно проведе турнір», – цитує РАР слова українського Президента. Інформагентство повідомляє також, що під враженням від нового об’єкту був і директор турніру Євро-2012 в УЄФА Мартін Каллен: “Це дуже сучасний і прекрасний термінал, а його відкриття – значний крок Харкова на шляху до організації чемпіонату».
Польське радіо інформує, що, у зв’язку з підготовкою до чемпіонату, у Львові здійснюється ремонт десяти найважливіших вулиць міста. З цією метою з місцевого бюджету виділено півмільярда гривень. Навколо старої частини міста Лева асфальт міняють на бруківку, змінюючи при цьому й стару каналізацію ще часів Австро-Угорщини. Мер Львова Андрій Садовий у коментарі радіо сказав, що роботу прискорено, оскільки місто хоче гідно прийняти вболівальників під час чемпіонату. На його думку, через два роки пересічний турист у питанні доріг не знайде великих розбіжностей між Львовом, Краковом чи Віднем.
Підготовка до проведення Євро-2012 в Україні й Польщі відбувається хорошими темпами, тому матчі турніру, очевидно, відбудуться в чотирьох українських і чотирьох польських містах. Як інформує РАР, про це в Монте-Карло заявив президент УЄФА Мішель Платіні. «Передбачаємо, що будуть чотири стадіони в Польщі і чотири стадіони в Україні, а в жовтні визначимо остаточний графік проведення чемпіонату», – наголосив М. Платіні.
Керівник Союзу європейських футбольних асоціацій також зазначив, що фахівці УЄФА допомагатимуть українцям і полякам вправно підготуватися до турніру. «Триває будівництво стадіонів чи доріг, але обидві країни потребують порад і допомоги наших експертів. Зокрема, аеропорт у Харкові готовий обслуговувати щодоби до кількох десятків авіарейсів, а в день, коли відбуватиметься важливий матч, ця кількість може бути збільшена до ста. Щоб усе успішно організувати, необхідна допомога експертів», – підкреслив М. Платіні. У цьому контексті він повідомив, що УЄФА вдвічі збільшить кількість своїх фахівців, які допомагатимуть організаторам турніру в обох країнах у вирішальній фазі підготовки до чемпіонату, інформує РАР.
Водночас, директор турніру Євро-2012 в УЄФА Мартін Каллен в Монте-Карло наголосив на «значному поступі» обох країн у спорудженні стадіонів. «В Україні стадіон у Донецьку вже готовий – це справжній діамант, на якому сьогодні відбуваються матчі. Збудовано також стадіон у Харкові, де грає місцева команда. У Києві реконструкція Олімпійського стадіону повинна завершитися в червні 2011 року. Натомість у Львові в березні ми бачили лише фундамент, а сьогодні там уже монтують елементи трибун. Це вселяє віру, що роботи завершаться влітку наступного року», – сказав він. М.Каллен також не висловив застережень щодо вчасного спорудження спортивних арен у Польщі, повідомляє інформагентство.
Польські ЗМІ приділили значну увагу звіту NIK Польщі щодо нинішнього стану підготовки країни до ЧЄ-2012. Як інформує РАР, згідно з аналізом Вищої контрольної палати РП, проведеним з вересня 2009 по січень 2010 року, реалізація 52 із 127 інвестиційних проектів до чемпіонату в Польщі здійснюється з відхиленням від графіка.
Повідомляється, що впродовж тривалого часу NIK перевірила діяльність 29 інституцій, які займаються підготовкою до ЧЄ-2012, зокрема міністерств, міст-організаторів турніру, спілки «PL.2012» тощо. В документі найкраще оцінено інвестиції, пов’язані з будівництвом стадіонів. Досить критично Вища контрольна палата Польщі оцінила діяльність спілки «PL.2012». Зокрема, контрольний орган назвав неприйнятним той факт, що майже половина працівників цієї інституції (30 з 71 особи) належать до керівної ланки. Критично NIK оцінив і витрати спілки «PL.2012»: на переконання експертів контрольного органу, у 2009 році урядова спілка безгосподарно витратила 2,7 млн злотих (близько 900 тис. доларів США) з 22 млн злотих (близько 7,3 млн доларів США). «Частину покладених на неї завдань спілка «PL.2012» або не виконала або виконала не повністю. До завершення контролю вона не відкрила, зокрема, власного Інформаційного центру, не запровадила регіональної системи інформації і моніторингу в містах-організаторах чемпіонату, не розпочала реалізацію проекту «Посол Євро-2012». Важливі документи, які опрацювала спілка, зокрема “Багаторічний план підготовки до Євро-2012», містить серйозні прогалини», – констатує Вища контрольна палата РП.
Попри значну критику, міністр спорту і туризму (MSiT) Польщі Адам Гєрш достатньо позитивно висловився щодо оцінки NIK у контексті підготовки в РП до турніру. Він наголосив, що незважаючи на певні недоліки звіт Вищої контрольної палати країни містить позитивну оцінку стану підготовки країни до Євро-2012. Водночас міністр не погоджується з критикою на адресу підлеглої йому спілки «PL.2012». «На мою думку, спілка старанно виконує поставлені перед нею завдання. Це визнає у своєму звіті й NIK», – сказав А.Гєрш. Він також поінформував, що бюджет спілки «PL.2012» у 2010 році зменшено на 20%, а кількість працюючих у ній осіб скорочено до 61.
З оцінкою Вищої контрольної палати Польщі не погоджується Міністерство інфраструктури РП, а також представники Польської залізниці (PKP). Зокрема, речник міністерства Міколай Карпінський наголосив, що інформація у звіті є неактуальною, оскільки його підготовка завершилася на початку 2010 року, і він містить інформацію лише за 2008-2009 роки. «Від того часу ми демонструємо значний поступ у реалізації інвестицій. До 2012 року плануємо здати в експлуатацію близько 750 км автомагістралей і 780 км швидкісних доріг», – цитує інформагентство чиновника міністерства інфраструктури.
Про те, що останній звіт NIK не відповідає сучасним реаліям підготовки залізничної інфраструктури в Польщі до чемпіонату, заявив також речник PKP Лукаш Курпевський. Він повідомив, що в документі є дані за минулі роки, а з цього часу вже багато змінилося. «Усі заплановані інвестиції ми завершимо перед початком Євро-2012», – підкреслив він. Однак Л.Курпевський визнав, що під загрозою вчасного завершення інвестицій є ремонт деяких залізничних вокзалів, зокрема «Познань-головний» і «Варшава-західна», зазначає РАР.
Упродовж кількох вихідних наступного місяця – 4-5, 11-12 та 18-19 вересня – варшавський аеропорт ім. Шопена не прийматиме великих авіалайнерів. За інформацією телеканалу tvn24, це пов’язано з ремонтом злітно-посадкової смуги (ЗПС) аеропорту напередодні Євро-2012. «Раз на 30-40 років маємо проводити такі ремонтні роботи. Злітно-посадкові смуги зношуються так само, як і автомобільні дороги», – повідомив з цього приводу в коментарі телеканалу представник польської державної компанії «Аеропорти» Радослав Жук. У період ремонтних робіт для літаків буде доступна смуга завдовжки 1,3 тис. м, що дає змогу обслуговувати лише невеликі повітряні судна. У ці дні авіаперевізникам, які експлуатують великі літаки, замість Варшави буде запропоновано використовувати летовища інших польських міст – Лодзі, Кракова, Катовіц, Гданська і Жешува. «Авіакомпанії і операторів, які організовують повітряні перевезення, вже попереджено», – підкреслив Р.Жук.
За інформацією РАР, до кінця серпня цього року на стадіоні «PGE Arena Gdansk» буде повністю завершено монтаж сталевих конструкцій. На сьогодні на об’єкті вмонтовано вже 72 з 82 сталевих балок. «Генеральний виконавець поінформував нас, що 31 серпня буде закріплено останній горизонтальний елемент балки. Однак цей термін не є остаточним, оскільки значний вплив на графік будівництва має погода. Сьогодні вона є досить вітряною, що перешкоджає монтажу великих елементів», – повідомив у коментарі РАР речник спілки Бюро інвестицій Євро Гданськ 2012 Міхал Крушинський. Він додав, що після завершення цих робіт на сталеву конструкцію у вересні розпочнуть кріпити полікарбонатні плити різних відтінків бурштину.
За інформацією РАР, на Національному стадіоні у Варшаві розпочалася установка ескалаторів. Повідомляється, що вмонтовано перший із них, а загалом їх буде 34. Крім того, на спортивному об’єкті на сьогодні встановлено 13 із 39 ліфтів. Водночас на спортивній арені триває обладнання приміщень, що знаходяться під трибунами стадіону, повідомляє інформагентство.
РАР також зазначає, що розпочалося будівництво відрізку автомагістралі А2 між Лодзєм і Варшавою. За інформацією речника Головної дирекції національних доріг і автомагістралей (GDDKiA) Марчіна Гадая, вартість реалізації цієї інвестиції до Євро-2012 становитиме 3,2 млрд злотих (понад 1 млрд доларів США). “Будова розпочнеться на місяць раніше, ніж ми планували. Це особливо важливо в контексті останнього звіту NIK про те, що гальмується реалізація інвестицій»,– цитує М. Гадая РАР. Інформується, що автомагістраль А2 є частиною міжнародного автошляху Е30 з Ірландії в Росію, а в Польщі він простягається від Німеччини до Білорусі через Лодзь і Варшаву.
Водночас інформагентство зазначає, що будівництво другої ключової автомагістралі до ЧЄ-2012 – А1, що має об’єднати Тримісто (Гданськ, Гдиня, Сопот) на півночі Польщі з Нижньою Сілезією (Вроцлав) на півдні РП, до чемпіонату збудувати не встигнуть. Це підтвердив заступник міністра інфраструктури Польщі Радослав Стемпень, який велосипедом подолав 180 км дороги, де планували збудувати частину автомагістралі А1. Таким чином він виконав нещодавню обіцянку зробити це, якщо відрізок автошляху Стрикув (центр РП) – Пижовіце (південь країни) не збудують до початку чемпіонату.
Міністр внутрішніх справ і адміністрації РП (MSWiA) Єжи Міллер, який брав участь у Зальцбурзькому форумі міністрів внутрішніх справ країн Центральної Європи наголосив, що “попри безліч викликів, Євро-2012 буде не лише прекрасною і великою подією, але й безпечним європейським заходом». Як інформує РАР, Є. Міллер також наголосив: оскільки Україна не належить до Шенгенської зони, це є додатковою мотивацією, аби рішення Зальцбурзького форуму включали й ті випадки, коли значна подія не має суто внутрішнього характеру в ЄС. Польський міністр додатково підкреслив, що Варшава підтримує Київ на шляху інтеграції з Євросоюзом, повідомляє інформагентство.