Єврo-2012

Підготовка

Скористатися унікальним шансом

Володимир КУЛЕБА, Ukrinform.ua У Верховній Раді по-діловому, конструктивно пройшли парламентські слухання «Про організацію та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні». «… До старту турніру в Україні і Польщі залишався 1181 день». Про це його учасникам нагадав віце-спікер парламенту Микола Томенко, який головував на слуханнях.

2009-03-11 16:10

Ще напередодні, спілкуючись з журналістами, він висловив думку про необхідність коригувати стратегію підготовки, замінивши «так звану оптимістичну концепцію – на реалістичну, сказати б, антикризову». Адже нинішня система підготовки до проведення престижного турніру передбачає значне виділення  коштів з державного і місцевих бюджетів. Такий підхід виглядав  правильним, коли плани підготовки, що називається, версталися. Проте, за час, що минув,  реалії багато в чому змінилися, вимагають перегляду усталених  підходів з урахуванням, приміром наслідків  світової фінансово-економічної кризи. На  думку віце-спікера, принцип реалістичності й антикризовості державної програми полягає в якомога ширшому залученні інвестиційних коштів, створення пільгових умов до їхнього залучення, заохочення бізнесу до участі в проектах європейської першості.

Думки, висловлена М. Томенком  перед  початком слухань, в тому чи іншому контексті відображалися згодом в усіх виступах з парламентської трибуни. Віце-прем’єр України Іван Васюник, який зробив доповідь, наголосив, що виконання програми підготовки об'єктів до фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року в Україні повинно стати одним із наріжних елементів антикризового плану в 2009 році.  За його словами, виконання цієї програми дозволить зберегти і створити десятки тисяч робочих місць, уповільнити різке падіння виробництва, забезпечити металургійні та будівельні компанії довгостроковими замовленнями, залучити нові інвестиції.

Віце-прем'єр нагадав, що державним бюджетом на нинішній рік на фінансування програми підготовки до «УЄФА. Євро-2012» передбачено спрямувати зі стабілізаційного фонду 4,4 млрд.грн.

«Уряд визначив і деякі додаткові статті, – сказав І.Васюник, – зокрема, він має намір виконати свої зобов'язання перед містами щодо 50-відсоткового фінансування підготовки комунальних доріг до чемпіонату Європи. Також додатково передбачено виділення 2,8 млрд.грн. на будівництво та ремонт автомобільних доріг та ліній електропередач».   З початку 2009 року, за словами І.Васюника, завдяки вжитим урядом заходам, не припинено фізичні роботи на жодному із ключових об'єктів «УЄФА. Євро-2012». Уряд забезпечив реальне фінансування  усіх робіт на березень поточного року, зазначив віце-прем'єр.

…Навіть з цього уривка  можна скласти уявлення про атмосферу, в якій проходили парламентські слухання – ділову, конструктивну, де констатації належало насправді далеко не чільне місце. Усі, хто взяв участь в обговоренні, акцентували увагу, передусім, на тому, що належить здійснити, щоб гідно прийняти третє за значимістю і престижністю спортивне змагання на планеті.

Іван Васюник наголосив також, що існуючий політичний консенсус щодо перспективності проведення чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні сприятиме збереженню довіри керівництва УЄФА до готовності української сторони виконати взяті на себе зобов'язання.  «Така політична єдність за кризових економічних умов – вагомий аргумент на користь України. Тому й парламентські слухання – на часі. Переконаний, вони стануть етапним кроком на шляху якісної підготовки фінальної частини чемпіонату Європи 2012 р. на території України та Польщі», – наголосив віце-прем'єр-міністр.

«ТОДІ, ДВА РОКИ ТОМУ, І НИНІ…»

Іван Васюник нагадав, що право на проведення чемпіонату майже два роки тому Україна отримала разом із Польщею з ініціативи української сторони, Федерації футболу України. «Тоді таке рішення Виконкому УЄФА розглядалося як знаковий стратегічний крок до розширення кордонів  футбольної Європи. І не лише футбольної Європи. Водночас воно було і своєрідним кредитом довіри, і відповідно містило в собі об'єктивні ризики при реалізації цього проекту у двох державах».  Керівництво УЄФА добре усвідомлювало, що спортивна інфраструктура в України і Польщі потребує кардинальної відбудови. «Не секрет,– зазначив віце-прем’єр, що на той час в Україні не було жодного футбольного стадіону міжнародного рівня, жодного аеропорту достатньої пропускної спроможності для прийому десятків тисяч уболівальників,  лише декілька п'ятизіркових готелів. Більшість інфраструктурних об'єктів такого рівня Україні потрібно створювати практично з нуля».

«Однак у цьому і полягає унікальний шанс, який надає Україні як державі цей чемпіонат», – наголосив І.Васюник. За наступні кілька років Україні потрібно пройти такий шлях модернізації інфраструктури, який не вдалося подолати за попередні 17 років, додав він, зазначивши, що базовим підходом УЄФА є підготовка об'єктів не лише на період чемпіонату. «Це повністю співпадає зі стратегічними інтересами України. Тому чемпіонат для України був і залишається програмою, до якої, по суті, немає політичної опозиції у традиційному для України прояві», – підкреслив віце-прем'єр-міністр.

Він поінформував, що за останній рік відбулися кардинальні зміни у відносинах України і УЄФА. Ці зміни відбулися, в основному, за рахунок того, що Україна в 2008 році продемонструвала відповідальне ставлення до реалізації проектів першості.  В результаті, за словами Івана Васюника, наразі між Україною і функціонерами «УЄФА. Євро-2012» склалися відносини довіри.  За підсумками 2008 року уряд України виконав свої зобов'язання. Нині Україна і Польща знаходяться на відповідальному етапі, і 8 травня УЕФА визначить чотири міста в Україні та чотири міста в Польщі, які будуть приймати престижні європейські змагання.

Уряд України має намір провести інвестиційну зустріч представників міжнародних фінансових організацій з питань підготовки до Євро-2012. Віце-прем'єр-міністр зазначив, що на підготовку більш як 500 об'єктів інфраструктури Євро-2012 Державною цільовою програмою передбачено витратити майже 160 млрд грн. З них 110 млрд грн (70%) –  приватні інвестиційні кошти, 27 млрд  – кошти державного бюджету,  23 млрд.  – кошти місцевих бюджетів.

За словами І.Васюника, однією з основних проблем є підготовка інфраструктури розміщення гостей та учасників Євро-2012, яку «майже на 100 відсотків планується здійснити за приватний кошт». До 2012 року потрібно збудувати, реконструювати та переоснастити майже 300 готелів різної зірковості.

І.Васюник повідомив, що урядом проведено низку консультацій з представниками Світового банку, інших міжнародних фінансових інституцій щодо кредитування реалізації інвестиційних проектів. «За останні місяці цими інституціями прийнято рішення про фінансування майже на 1 млрд дол. інфраструктурних об'єктів підготовки України до Євро-2012», – сказав він.

І.Васюник повідомив також, що за рахунок державного фінансування в Україні до 2012 року реконструюють аеродроми у 15 містах та спроектують нові термінали у 6 містах, збудують та відремонтують до 5 тис. км доріг міжміського сполучення, буде зведено сучасну футбольну арену у Києві на 70 тис. місць, збудують та оснастять сучасною технікою медичні заклади у 6 містах та запровадять нові європейські стандарти надання швидкої допомоги на всій території України.

Будуть упроваджені нові інформаційні технології для висвітлення ходу чемпіонату Європи, переоснащені студентські гуртожитки для розміщення гостей Євро-2012, відкриті нові пункти пропуску та митні переходи через державний кордон.

Голова парламентського Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму Павло Костенко, який виступив із співдоповіддю, наголосив, що для успішного проведення чемпіонату Європи з футболу 2012 року в Україні потрібно вдосконалити вітчизняну нормативну-правову базу.

«Сьогодні нам вкрай важливо отримати фахову і компетентну оцінку від відповідних державних органів, визначити адекватність їхніх дій в умовах законодавства, рекомендацій УЄФА. Врешті, знайти спільне рішення з приводу подальшого вдосконалення нормативно-правової бази», – зазначив він.

За словами П.Костенка, після внесення змін до закону «Про концесії на будівництво і експлуатацію автомобільних доріг» в країні відкрилися нові можливості. «Потрібно зробити все можливе щодо створення і розбудови транспортних коридорів та туристичної інфраструктури. Причому, необхідно використовувати внутрішні можливості, зокрема, фінансування із залученням Національного банку України. З допомогою цією установи і за умови залучення комерційних банків було б доцільно розробити та застосувати надійний механізм для безперебійного будівництва необхідної інфраструктури для майбутнього чемпіонату», - запропонував голова парламентського Комітету.

Павло Костенко також зазначив, що Україна підписала та ратифікувала європейську Антидопінгову конвенцію, і нині цей документ має пройти процес адаптації відповідно до вимог нашого законодавства і міжнародного правового регулювання відносин у сфері спорту.

«УКРАЇНСЬКИЙ ПОСОЛ  ТУРНІРУ» – ХТО ВІН?

 

«Я піднявся на високу трибуну Верховної Ради не для того, щоб агітувати  вас за  Євро-2012, – сказав президент Федерації футболу України Григорій Суркіс, який виступив із співдоповіддю. – Це вже пройдений етап. Адже протягом останніх двох років унікальний гуманітарний проект  упевнено завоював лідерські позиції серед пріоритетів  громадської думки. Він став, по суті, новою візитною карткою нашої держави. А для значної частини патріотично налаштованого населення країни, без перебільшення ? національною ідеєю. Тому слід  говорити про Євро-2012 як про невід’ємну складову буття всього українського суспільства».

 А суспільство, переконаний Г. Суркіс, усвідомило винятковість історичного моменту і готується скористатися ним для масштабної трансформації свого нинішнього соціально-економічного стану. Переважна більшість людей вже сприймає підготовку до чемпіонату як реальні кроки до сучаснішої та досконалішої європейської моделі якості життя. Зробити її доступною для кожної української сім’ї  якраз і покликаний авторитетний футбольний турнір.

 Немає нічого дивного у тому, – наголосив президент ФФУ, – що соціальний зміст улюбленої гри мільйонів так гармонійно вписався у стратегічні плани політичної еліти. Це, здавалося б, феноменальне явище лише зайвий раз підтверджує універсальність  футбольного проекту, який виявився найефективнішим провідником широкого спектру євроінтеграційних ідей, доволі популярних серед пересічних українців. Тому ставлення з боку держави до Євро-2012 має бути особливо виваженим і підкреслено дбайливим.

 Президент та Прем’єр-міністр України, користуючись власною шкалою цінностей, вже задекларували публічно свою позицію щодо почесного місця, яке вони відводять  третій за значенням  спортивній події у світі. «Я сподіваюсь, – сказав Г. Суркіс, – що український парламент вустами лідерів усіх провідних політичних сил, як і два роки тому,  знову підтвердить солідарну підтримку проекту Євро-2012. Це має знайти своє реальне відображення, насамперед, у невідкладному та відповідальному  голосуванні за принципові для підготовки турніру законопроекти».

 

На його переконання, саме Верховна Рада мусить стати для Євро-2012 надійною гаванню стабільного політичного мікроклімату, яку обминатимуть руйнівні шторми конфліктів між різними гілками влади. Адже барометр УЄФА дуже чутливо реагує на будь-які примхи української політичної погоди. «До речі, так само як і потужні індикатори світових ЗМІ, які, на жаль, регулярно продукують невтішні та образливі для нас провокаційні гіпотези. Несправедливість цих мінорних прогнозів особливо контрастує зі щирими сподіваннями переважної більшості  населення в усіх регіонах країни», вважає Г. Суркіс.

 За таких умов особливого значення набуває принцип корпоративної відповідальності та командної дисципліни. Співдоповідач зазначив, що не в останню чергу це стосуватиметься будь-якого публічного згадування бренду Євро-2012. Адже УЄФА дуже прискіпливо ставиться до форми та змісту промоційної діяльності відносно турніру. У цьому зв’язку перед Федерацією футболу та Верховною Радою постає спільне завдання ? напрацювати  взаємоприйнятні та найбільш ефективні механізми скоординованої реалізації потужного представницького та пропагандистського потенціалу вітчизняного депутатського корпусу.

 « Переконаний, – сказав Г. Суркіс, – що саме народні обранці у рамках  своїх законних повноважень на теренах держави та за її межами, могли б гідно і плідно виконувати місію громадських адвокатів, кваліфікованих агітаторів проекту Євро-2012. Регулярна присутність на  велелюдних політичних, економічних, спортивних, мистецьких та інших світових форумах, щоденна робота у багатьох міжнародних організаціях дозволяють парламентарям безперешкодно розповсюджувати правдиву та вигідну для України інформацію про перебіг підготовки до чемпіонату Європи. Можливо, доцільно було б навіть запровадити почесне звання - «український посол турніру», яким уповноважити авторитетних політиків на таку відповідальну та суспільно корисну діяльність.

 Г. Суркіс висловив пропозицію про утворення постійно діючої спеціальної депутатської комісії на зразок міжвідомчої робочої групи «швидкого реагування» при оргкомітеті, яку очолює віце-прем’єр-міністр Іван Васюник. Ефективність скоординованої роботи центральних органів виконавчої влади спільно з оперативним законодавчим штабом незрівнянно зросла б, а її наслідки відразу позитивно позначилися б на контрольних оцінках нашої діяльності з боку УЄФА.

  Президент ФФУ поінформував учасників парламентських слухань, що у квітні нашу країну з офіційним візитом вдруге відвідає президент УЄФА Мішель Платіні. Він планує зустрітися з керівництвом держави та іншими офіційними особами, причетними до підготовки турніру. Його особисті враження від поїздки ? це своєрідний депозит, яким українська політична еліта дуже вигідно може скористатися вже у найближчій перспективі. Але за єдиної умови ? якщо  сьогодні, не зволікаючи, покладе на нього свій сукупний інтелектуальний капітал. Я закликаю вас зробити правильну, прагматичну інвестицію у майбутнє наших дітей, нашої з вами Вітчизни, – сказав Г. Суркіс.

У ПОШУКУ ОПТИМАЛЬНИХ РІШЕНЬ…

Першими в обговоренні доповіді і співдоповідей, за пропозицією головуючого, виступили   представники міст, що претендують на проведення  фінальної частини європейської першості. Мери Дніпропетровська – І. Куліченко, Донецька – О. Лук’янченко, Львова – А. Садовий, заступник Харківського міського голови В. Христоєв у своїх виступах не обмежувалися самозвітами, а, користуючись присутністю в сесійній залі міністрів, керівників відомств, народних депутатів, ставили гострі питання, без вирішення яких буде вкрай важко зустріти Євро-2012 у всеозброєнні.

Зокрема, мер Донецька Олександр Лук’янченко наполягає на коригуванні державного бюджету на 2009 рік у частині фінансування підготовки країни до чемпіонату Європи з футболу 2012 року. «Я ставлю так питання тому,– сказав він, – оскільки ті роботи, виконання яких Держпрограмою підготовки до чемпіонату передбачалося фінансувати за рахунок обласного та державного бюджетів, тепер мають фінансуватися тільки з місцевих бюджетів. «Жодна країна-організатор, яка приймає чемпіонат, не готується до заходу тільки за рахунок місцевого бюджету. Безумовно, при цьому залучаються загальні державні фінансові ресурси».

Він також підкреслив, що Донецьк «ці питання ставить перед комітетами Верховної Ради та її керівництвом, щоб при коригуванні бюджету вони звернули увагу, що окремі види робіт необхідно фінансувати вже з 2009 року, щоб встигнути до встановлених УЄФА термінів». «У нас є фактично три квартали 2009 року, є 2010 і 2011 рік на підготовку,  – це досить солідний термін. І при нормальних фінансуванні,  організації, а організацію ми гарантуємо, ми зможемо успішно підготуватися до чемпіонату Євро-2012», - переконаний О.Лук’янченко, додаючи, що «в умовах інвестиційних зобов`язань ми гарантуємо, що готелі вводитимемо в експлуатацію в четвертому кварталі 2011 року».

Серед основних проблем учасники обговорення називали  низький рівень підготовки готелів, необхідність вдосконалення нормативно-правової бази. Зокрема, висловлювалися пропозиції про прискорення проходження законопроектів, поданих Кабміном  до Верховної Ради, які стосуються безпосередньо підготовки і проведення чемпіонату Європи. Зокрема, на спрощення режиму залучення інвестицій та виділення земельних ділянок – «Про державно-приватне партнерство», «Про відчуження земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності».

«НСК «ОЛІМПІЙСЬКОМУ» – БУТИ!»

Міністр у справах сім`ї, молоді та спорту Юрій Павленко небезпідставно вважає, що ключовим об’єктом майбутньої спортивної інфраструктури чемпіонату є стадіон Національного спортивного комплексу «Олімпійський» – центральна спортивна арена країни, на якій має відбутись фінальний матч ЄВРО- 2012.

Він повідомив, що міністерством, зокрема, запроваджене регулярне інформування про хід робіт з реконструкції стадіону Служби безпеки України, Генеральної прокуратури України, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства регіонального розвитку та будівництва, а також Комітету Верховної Ради України з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму.

На постійній основі здійснюється фінансовий моніторинг та контроль за цільовим використанням коштів державного бюджету, що спрямовуються на виконання робіт з реконструкції стадіону. «Стан фінансового моніторингу та здійснені заходи дозволяють в повній мірі стверджувати, що жодна копійка, виділена з державного бюджету на реконструкцію стадіону, не буде витрачена марно», – запевнив міністр.

Наприкінці минулого року за підтримки Уряду вдалося вирішити ключові питання, необхідні для початку робіт з реконструкції.  Генеральним проектантом  стала одна з кращих проектних організацій Європи, німецька компанія ГМП.  Укладено також угоду з генеральним підрядником будівельно-монтажних робіт – Акціонерним товариством «Холдингова компанія «Київміськбуд».

З метою прискорення реалізації проекту  прийнято низку рішень щодо спрощення окремих дозвільних процедур,  створено Міжвідомчу робочу групу з питань реконструкції НСК «Олімпійський», яку очолив віце-прем'єр-міністр України І. Васюник. Не очікуючи завершення проектних робіт, з 1 грудня минулого року на стадіоні розпочаті будівельно-монтажні роботи. Це дозволяє фактично на півроку наблизити дату введення київської арени в експлуатацію та забезпечити дотримання при цьому визначених УЄФА строків. Повне завершення робіт з розроблення проектної документації заплановане на 25 березня поточного року.

Ю. Павленко повідомив, що затверджений Міжвідомчою робочою групою  графік робіт з підготовки НСК «Олімпійський» виконується повністю  та без затримок. Це стало можливим завдяки прийнятому наприкінці минулого року урядовому рішенню про здійснення попередньої оплати будівельно-монтажних робіт в розмірі 62 млн. 300 тис. грн. Планується завершити весь комплекс будівельно-монтажних робіт у грудні 2010 року.

Проект реконструкції НСК «Олімпійський» сьогодні перебуває у динамічній фазі, – зазначив міністр, – і тільки забезпечення фінансування робіт у повному обсязі є гарантією успішного просування проекту реконструкції стадіону в майбутньом. Відповідно до затверджених графіків протягом 2009 року необхідно забезпечити загальне фінансування робіт у розмірі 800 млн. грн. Згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» джерелом цих видатків визначений стабілізаційний фонд держбюджету.

Міністр зупинився на питаннях підготовки стадіонів в інших приймаючих містах. Юрій Павленко  висловив переконання, що Україні вдасться вчасно підготувати всю необхідну спортивну інфраструктуру для проведення турніру. Нинішні темпи підготовки переконливо свідчать, що згідно з визначеними термінами наша держава матиме 6 готових і стандартизованих УЄФА стадіонів та 32 спортивні бази.

У той же час, на думку міністра, керівництву Одеси потрібно приділяти більше уваги підготовці інфраструктури міста до Євро-2012. «Представництво міста Одеси на парламентських слуханнях, а також доповідь міської влади Одеси ставить сьогодні більше запитань щодо Одеси, ніж є відповідей», – сказав Ю.Павленко.

Важливі питання підготовки та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року, необхідність нагального розв’язання проблем фінансування, контролю за витрачанням коштів,  транспортного та туристичного обслуговування, підготовки туристичних маршрутів, стюардів та волонтерів у контексті забезпечення безпеки при проведенні фінальної частини чемпіонату Європи порушувалися під час парламентських слухань. Про це, зокрема, у своїх виступах наголошували  заступники міністрів – фінансів В. Матвійчук, економіки – Ю.Вітренко, культури і туризму – В.Корнієнко, начальник «Укравтодору» В. Гуржос, заступник голови Державної авіаційної адміністрації К. Поліщук,  народні депутати В. Корж, В.Полохало,  А.Найдьонов, В. Стретович, В. Писаренко, ряд керівників громадських організацій, заступник генерального прокурора України В. Кудрявцев.

Підсумки обговорення підбив М. Томенко.

За результати слухань складено проект рекомендацій, на основі якого буде внесено на розгляд Верховної Ради України відповідну постанову. Зроблено ще один крок, щоб гідно, на рівні європейських стандартів,  підготуватися до проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року.