Єврo-2012
Підготовка
Китайські механізми Євро-2012
Ольга ТАНАСІЙЧУК, Укрінформ Кращий досвід Китаю з підготовки і проведення Олімпіади-2008 буде дуже корисним для України під час підготовки до ЄВРО-2012. У цьому під час перебування в Пекіні цими днями вкотре пересвідчилася заступник Глави Секретаріату Президента Оксана Слюсаренко. Про це вона розповіла в ексклюзивному інтерв'ю пекінському кореспондентові Укрінформу.
2008-08-29 07:15
– Оксано Олександрівно, це не перший Ваш приїзд у Китай. Попередній раз ми з Вами зустрічалися в Пекіні у вересні минулого року, коли Ви в ранзі заступника міністра економіки обговорювали тут можливості співробітництва з китайськими компаніями в питанні підготовки до проведення фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року. Адже Ви мали безпосереднє відношення до розробки спеціальної урядової програми з підготовки до Євро-2012. Зараз у Вас була можливість не тільки спостерігати за заключним етапом Олімпійських Ігор у Пекіні, але й зустрітися з представниками ряду структур, зацікавлених у співробітництві з нами... – Так, ми дивилися Олімпіаду, в першу чергу, з точки зору можливості перейняти кращий досвід, який напрацьовано Пекіном у цьому питанні. Перебування в китайській столиці було зорієнтоване на те, щоб побачити основні механізми, які були задіяні у фінансуванні олімпійських об’єктів, в організації роботи персоналу на Іграх. Обговорення, яке відбулося в корпораціях і фінансових інститутах Китаю, що брали участь у підготовці Олімпійських Ігор, показало, що все найпозитивніше може і має бути використане в Україні.
На початку жовтня планується проведення у Президента координаційної ради з іноземними інвесторами. Опрацювавши питання по основних інвесторах, які були задіяні в підготовці Олімпійських Ігор-2008, наше Посольство в Пекіні і китайське в Києві запропонували включити до складу тих, хто зустрічатиметься з Президентом, такі компанії як «Road and Bridge Corporation», Китайський банк розвитку (China Development Bank) та ряд інших.
Основною нашою проблемою, як відомо, є будівництво об’єктів і фінансування, зокрема, залучення інвестиційних потоків. За планом, фінансова частина становить на сьогодні 20 млрд. грн., з яких 5 млрд. йде з державного, комунального бюджету, решта – від інвесторів.
– Які ж механізми залучення капіталів передбачається використати в нашій ситуації? – Так, це питання. У Китаї, наприклад, був застосований механізм державно-приватного партнерства (public-private partnership – РРР), який і дав можливість залучити в такому обсязі інвестиційні ресурси за такий короткий період часу.
– У чому проблема з використанням такого механізму у нас? – Вона знаходиться в законодавчому полі. На сьогодні в Кабінеті Міністрів України підготовлено закон, який доопрацьовується для внесення у Верховну Раду. А взагалі в парламенті вже зареєстровано близько 5 законопроектів, які створюють певне нормативне поле, в тому числі з оподаткування для підприємств УЄФА і для підприємств, які займаються безпосередньо інвестиційним процесом по Євро-2012. Але цього катастрофічно не вистачає, тому що в такому питанні як будівництво доріг, наприклад, потрібні зміни в законодавстві. Зараз фактично закінчена їх підготовка. Ухвалення цього блоку законопроектів і закону про РРР дасть можливість створити нормативне поле для залучення вкладників, у тому числі іноземних, у цьому випадку китайських.
– Наскільки я знаю, китайські компанії вимагають державні гарантії під свої кредити, а в нашій країні справи з цим йдуть непросто. – Цілком вірно. Використання в нашій країні державних гарантій як одного з механізмів інвестиційного менеджменту досить проблематичне. Ці питання також, як відомо, мають пройти через Верховну Раду, пройти процес ратифікації. Зокрема, розглядалося питання про те, щоб дати гарантії компанії «Укравтодор» на 24 млрд. грн.., але воно не пройшло. Та є інші шляхи.
Другий механізм обговорювався тут і з «Road and Bridge Corporation» (корпорацією, що займається великими проектами з будівництва доріг і мостів, до складу якої входить 5 компаній у Китаї і 31 підрозділ за кордоном – УКРІНФОРМ), і з CITIC (China International Trust and Investment Corporation, одним з найбільших державних підприємств КНР, що має 44 дочірні компанії в країні і за кордоном), іншими фінансовими компаніями.
Йдеться про використання муніципальних гарантій. У китайської сторони є величезне бажання працювати з урядом Києва, оскільки кредитний рейтинг Києва дуже високий і це в Китаї розуміють. Існують й інші варіанти. У першу чергу, кредитні лінії, які має на сьогодні «Укрексімбанк» (загальний обсяг більш як 500 млн доларів США) і страхове покриття, яке також є. Це той реальний інструмент, який на сьогодні може бути спрямований саме на об’єкти Євро-2012.
– Ви зустрічалися з керівництвом Китайського банку розвитку. На початку минулого року цей банк створив постійно діючу робочу групу із співробітництва з Україною, яка вже кілька разів приїжджала в нашу країну з метою вивчення інвестиційних можливостей регіонів. Про що йшлося? – Розмова в цьому плані була дуже цікавою. Ця структура була одним з основних фінансових інструментаріїв і консультантів з Олімпійських Ігор. Цей банк відрізняється від наших тим, що має консолідований бюджет і міг займатися стратегічним менеджментом, насамперед у питанні будівництва й управління Олімпійськими об’єктами. Тому їх досвід для нас, безумовно, дуже корисний. Крім того, робоча група Банку розвитку Китаю вже завершила свої дослідження, зробила свої висновки для фінансових інституцій. Сподіваємося, це сприятиме приходу китайських інвесторів на український ринок.
– Які саме напрями співробітництва приваблюють китайську сторону в першу чергу? – Наприклад, компанія «Road and Bridge Corporation» цікавиться будівництвом доріг, тунелів, усієї транспортної інфраструктури. Зараз вони готові більше ніж будь-яка інша китайська корпорація для входження на український ринок, оскільки, наприклад, дорогу Захід-Схід вони фактично вже прорахували, мають реальний проект і вже передали «Укравтодору» свої пропозиції з пільгового кредитування (лінія, яку вони отримують з китайського «Ексімбанку»).
Ми плануємо, що до кінця року відбудуться візити китайських компаній, які мають той чи інший досвід проведення Олімпіади, що відбудеться їхнє «стикування». Дуже активно в цьому плані працює і наше Посольство, і Посольство Китаю в Україні. Однозначно те, що український ринок цікавий для Китаю.
– Багато говорять про добре поставлену роботу волонтерів під час Олімпіади. Наскільки цей аспект цікавий нам? – Ще до поїздки в столицю КНР було відомо з висновків експертів Світового банку, що Пекінська Олімпіада відрізняється від попередніх Ігор дуже хорошою підготовкою волонтерів. Існує ціла програма в цьому питанні. Результати зустрічей підтвердили це. Хотілося б, щоб у цьому плані і наше міністерство освіти, яке відповідає за цю програму, перейняло те найкраще, що було продемонстровано в Пекіні, напрацювання, схеми, механізми і, використало під час підготовки до Євро-2012.
– Існує ще щось спільне в проведенні Олімпіади і фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року, крім того, що це масштабні спортивні події. І в Китаї, і, як передбачається, в Україні, змагання проходитимуть у різних містах? – Так. У нас є дуже великі проблеми, пов’язані з обмеженням у часі. Крім того, є певні нюанси, пов’язані з тим, що матчі проходитимуть у 6 містах одночасно, і кожне місто специфічне по-своєму. 18 серпня на території України почали працювати експерти УЄФА. Після 28 числа вони мають закінчити черговий звіт і ми матимемо картину в конкретиці по кожному окремо взятому місту. Може статися так, що буде змінена кон’юнктура по містах, і хтось стане основним, хтось запасним. Головне завдання на сьогодні – це відкриття нового стадіону в Дніпропетровську 14 вересня. Там цього дня заплановане не тільки відкриття безпосередньо стадіону і проведення Дня міста, а й засідання координаційної ради при Президентові.
На закінчення ось про що хотілося б сказати. 15 вересня відбудеться виконком УЄФА, на якому ми маємо представити комплексний план підготовки до Євро-2012. А 25-го, після приїзду Мішеля Платіні, має відбутися засідання Виконкому в Бордо, де остаточно вирішуватиметься наше питання, він називав саме цю дату – 3 місяці, які дали Україні для того, щоб виправити основні моменти, на які вказували експерти УЄФА.