Єврo-2012
Підготовка
Оргкомітет напередодні часу «Х»
У середу, 18 червня, президент ФФУ Григорій Суркіс виступив на черговому засіданні Організаційного комітету з питань підготовки до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року, зробивши акцент на найнагальніших проблемах організації турніру.
«ПРЕССИНГ»
2008-06-18 19:00
– Шановна пані голово, шановні члени Оргкомітету!, – звернувся до присутніх голова ФФУ.– Залишилось трохи більше тижня до дня засідання наглядової Ради та Виконкому УЄФА, на яких буде розглянуто ситуацію з підготовкою до проведення в Україні та Польщі Євро-2012.
Саме 27 червня витікає контрольний термін, визначений УЄФА для підготовки приймаючою стороною Генерального плану з інфраструктури.
Щоденно аналізуючи стан справ у центрі та регіонах, я мушу констатувати, що такого повноцінного, а не паперового плану, на жаль, досі не існує. Хіба що деякі приблизні начерки. Тобто, представникові центрального органу виконавчої влади, відповідальному за реалізацію цих завдань, по суті немає чим звітувати перед європейськими експертами.
Я глибоко сумніваюсь, що упродовж дев’яти днів Національному агентству вдасться зверстати такий документ у відповідності з усіма вимогами та стандартами УЄФА. Адже уповноважена державна структура насправді демонструє не лише неспроможність контролювати і координувати роботу складного управлінського механізму, але й не володіє достатнім рівнем кваліфікації хоча б для системного осмислення багатофункціонального процесу підготовки до турніру.
Таке резюме уже двічі було озвучено у висновках експертів УЄФА з питань безпеки та стадіонів від 6 та 27 травня, які направлені керівництву нашої держави для адекватного реагування. До речі, і президент України у своєму листі до Вас, шановна Юліє Володимирівно, наголошує на необхідності застосування більш рішучих і принципових дій стосовно посадовців, які не забезпечили належний рівень виконання завдань з підготовки до Євро-2012.
Зверніть увагу, шановні колеги, що голова Координаційної ради без зайвих сентиментів керується логікою згаданих висновків і вимагає усунути недоліки в моделі управління, яку запровадило у своїй роботі Нацагенство. Якою ж логікою тоді керуємося ми, члени Оргкомітету, коли соромимося назвати речі своїми іменами?
Я зовсім не закликаю присутніх зосередитись на пошуках стрілочників. Для УЄФА взагалі не стоїть питання про жертвоприношення на олтар Євро-2012. Так само це не актуально і для взаємин у вітчизняній адміністративній системі координат, яка традиційно з величезними потугами визначає ступінь провини і відповідальності недієздатних столоначальників.
Однак твереза самооцінка ефективності роботи головних важелів управління, що знаходяться в руках у держави, повинна змусити владу негайно зробити кардинальні висновки, аби через недолугість окремих некваліфікованих чиновників на цьому олтарі раптом не опинилися наші загальнонаціональні інтереси.
Особисто мене до таких радикальних думок підштовхнула програма «Свобода Савіка Шустера», яка вийшла у прямий ефір минулої п’ятниці на телеканалі ІНТЕР. Вона була повністю присвячена проблемам підготовки до проведення фіналу чемпіонату Європи з футболу. Я досі перебуваю під враженням деяких відвертих думок.
Цікаво і повчально було спостерігати за реакцією громадської думки у студії, коли різні учасники передачі говорили про те, як і від кого треба рятувати Євро-2012. Прості люди все прекрасно розуміють, їх не обдуриш пустопорожніми балачками. В результаті – найвищого відсотку підтримки були удостоєні лише ті сентенції, які акцентували увагу на діловому, конкретному, відповідальному підході до справи.
Цей концентрований у тригодинному телеформаті голос суспільної тривоги за долю Євро-2012 є реальним репрезентативним фоном, на якому, мов у дзеркалі відбиваються всі гримаси процесу підготовки до турніру. Серед них є і наші з вами багаторазові спроби зробити хорошу міну при поганій, не результативній грі такого потужного інструменту впливу, яким є Оргкомітет. Скажіть, будь ласка, яких ще повноважень не вистачає шановному зібранню, аби нарешті зрушити наш потяг із запасних рейок, до яких він немов би прикипів протягом останніх 14 місяців?
Я пропоную негайно переосмислити цілі і завдання, які стоять перед такою солідною державною структурою, уповноваженою на комплексне управління підготовкою до проведення Євро-2012. Ми не можемо більше демонструвати суспільству невиразну позицію Оргкомітету у принципових для організації турніру питаннях. Ми не маємо права створювати ганебні приводи для кепкування ЗМІ щодо неспроможності проконтролювати виконання власних рішень і здійснити адекватні кадрові перестановки. Це дискредитує владу в очах громадськості та УЄФА.
І ще одне важливе застереження. Слова Мішеля Платіні про те, що УЄФА не збирається змінювати обраних партнерів Євро-2012, не слід вважати індульгенцією проти усіх ризиків, які час від часу шалено атакують нашу перемогу у минулорічному тендері. Вибороти право на проведення турніру виявилося набагато легше, аніж гідно втримати його. Тому головна теза програми Савіка Шустера про те, як не втратити завойований унікальний шанс, є актуальною і на часі. У цьому зв’язку я закликаю присутніх ні на хвилину не розслаблятися, а сконцентрувати наші зусилля на вирішенні ключових проблемних питань, які, насамперед, лежать у правовій площині.
Дозволю собі нагадати, що у листопаді минулого року Федерація футболу України разом з Інститутом законодавства Верховної Ради України та Європейською Комісією провели Конференцію з питань законодавства, у роботі якої взяли участь вітчизняні та зарубіжні фахівці з питань права, бізнесмени та політики.
Як наслідок цієї роботи, ФФУ направила до Секретаріату Президента та Кабінету Міністрів України підготовлений разом з Міністерством економіки України та юридичною фірмою «Магістр і партнери» перелік законодавчих актів, які необхідно було б прийняти або ж внести зміни до них для безперешкодної підготовки до фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу. Серед них, зокрема, були й такі:
• Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань оподаткування»
• Проект Закону України «Про державно-приватне партнерство в Україні»
• Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння будівництву»
• Закон України «Про охоронну діяльність»
• Закон України «Про викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності»
• Закон України «Про концесії»
• Закон України «Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг»
• Закон України «Про особливості залучення іноземних інвестицій за системою єдиного інвестиційного вікна у процесі підготовки до проведення чемпіонату».
Федерації футболу України всіляко сприяла наданню інформації про законодавчий досвід інших країн у вирішенні аналогічних питань. Було адаптовано закони Іспанії, Росії, Казахстану та запрошено міжнародні компанії для консультацій з цієї проблематики.
Як не прикро констатувати, але стан підготовки вказаних законів можна назвати надкритичним. І це, не зважаючи на чіткий розподіл обов’язків згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів № 292-р від 15 лютого 2008 року, в якому саме Нацагенство уповноважене виконувати відповідну функцію. А це, в свою чергу, ставить під сумнів успішне проведення турніру у зв’язку із неможливістю залучення коштів інвесторів, та неспроможністю виконання наданих УЄФА гарантій.
Шановна Юліє Володимирівно!
Кількість аналітичних матеріалів, що їх готує до кожного засідання Оргкомітету наша Дирекція з питань Євро-2012, скоро перетвориться на багатотомне видання. Насправді – це унікальна збірка практичних рекомендацій, підкріплена документальною базою моніторингу реальної ситуації на місцях. Практично в кожному з документів містяться порівняльні таблиці – як того вимагає УЄФА, і що у нас є насправді.
Як свідчить практика, а Іван Федоренко підтвердить мої слова, структури виконавчої влади та місцевого самоврядування приймаючих територій, на жаль, не користуються цією ексклюзивною довідковою бібліотекою належним чином. Це ще одна причина відсутності серед учасників процесу підготовки до турніру єдиного понятійного словника з питань Євро-2012. Що, в свою чергу, ускладнює не лише налагодження взаєморозуміння між собою, але й ускладнює комунікації з експертами УЄФА у прийнятному для них форматі.
Завершуючи свій виступ, я передаю Вам, шановна пані голово Оргкомітету чергову аналітичну довідку, яка акцентує на проблемних моментах підготовки до Євро-2012 напередодні контрольної дати – 27 червня, коли УЄФА має розглянути наш Генеральний план з інфраструктури.
Дякую за увагу.