Україна

Прем'єр-ліга

Суркіс: «Курчат рахують восени…»

Іван ДУМА, щотижневик «Євро-2012 плюс» Українське «Євро», звичайно, якщо воно відбудеться, без сумніву, стане можливим завдяки волі та наполегливості однієї людини – Григорія Суркіса. Президент Федерації футболу України, член Виконкому УЄФА, він спричинився до того, про що до дня кардіффського тендеру, 18 квітня минулого року, українці навіть мріяти не могли.

2008-09-06 06:10

Після хвилі радості, піднесення та ейфорії багато хто з українського загалу задумався, а задумавшись, почав рахувати, а порахувавши, засумнівався: чи під силу нашій юній державі така потуга. А ось Суркіс, подібно, не сумнівався ані миті. Більше того: через кілька тижнів у французькому місті Бордо, де засідатиме Виконком УЄФА, він буде переконувати своїх колег у тому, що Україні таки до снаги гідно провести свято єврофутболу. Про це і не тільки, Григорій Михайлович люб’язно погодився розповісти нашій газеті.

ХТО І ЧИМ КЕРУЄ У СИСТЕМІ ЄВРО?

– Григорію Михайловичу, читачам, гадаю, буде цікаво дізнатися як побудована схема управління українського Євро-2012?

– На стратегічному рівні підготовку до чемпіонату здійснює Координаційна рада, яку очолює Президент України Віктор Ющенко та Організаційний комітет на чолі з прем’єр-міністром Юлією Тимошенко. Зі статусом центрального органу виконавчої влади роботу держструктур повинно координувати Національне агентство з питань Євро-2012.  Варто зазначити, що майже у кожному міністерстві один із заступників міністра є керівником підрозділу з проведення чемпіонату. Ідентичною є структура на рівні облдержадміністрацій та мерій приймаючих міст. Тут відповідальними за чемпіонат є заступники губернаторів та мерів. Натомість інтереси самої УЄФА представляє в Україні вітчизняна Федерація футболу.

– У наших сусідів-поляків така ж управлінська схема?

– Аж ніяк. Поляки не стали вигадувати свій велосипед, а скористалися з тих моделей управління, які вже апробовані під час попередніх чемпіонатів. Керівну функцію там виконує комітет PL.2012 – товариство з обмеженою відповідальністю, де працюють фахівці найвищої кваліфікації з дев’яти напрямів роботи: стадіони, авіасполучення, інфраструктура, медицина та рятувальні операції, зв’язок та інформатика, готелі та розміщення, промоушн. Може щось і пропустив… Наголошую – члени їхнього комітету – це високооплачувані експерти, кожен з яких займається виключно своїм напрямком. Зрештою, і у поляків працює Оргкомітет, який очолює прем’єр-міністр Польщі.

– І поляки, очевидно мають такі самі проблеми з підготовкою, як і ми?

– Аналогічно. Утім, може у них трохи кращі справи з готелями та дорогами, однак зі стадіонами проблем вони мають, здається, навіть більше. Але з етичних та корпоративних міркувань я не буду оцінювати їхній стан підготовки до чемпіонату. Ми – одна команда і тому покликані перти одного воза спільними зусиллями.

– Ви сказали, що Федерація футболу України представляє інтереси УЄФА. Яким чином?

– Ще задовго до голосування щодо визначення приймаючих Євро-2012 країн, ми створили Виконавчу дирекцію турніру. Відповідний структурний підрозділ Федерації футболу України з самого початку покликаний був забезпечувати постійний зв’язок між представниками української влади і Європейським футбольним союзом. Цей департамент очолює досвідчений спортивний функціонер Іван Федоренко.

Регулярно отримуючи певні вимоги УЄФА стосовно підготовки до чемпіонату, наша федерація перекладає їх на мову конкретних  пропозицій для органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. Цю інформацію уважно аналізує віце-прем’єр Іван Васюник, аби потім на рівні Кабінету міністрів видавати адекватні розпорядження керівникам профільних міністерств та відомств і головам облдержадміністрацій. Ця ж інформація надходить від ФФУ і до Нацагенства  з питань Євро-2012 для здійснення ними контролю за виконанням доручень уряду.

До сказаного додам, що УЄФА традиційно має предметні договірні стосунки з тими країнами, яких, подібно до України та Польщі, обирає переможцями за допомогою багатоступеневого прозорого тендеру. Тобто дві наші держави після 18 квітня 2007 року уклали типову угоду, яка діятиме до середини 2013 року. Угода ця передбачає відповідальність приймаючих країн у таких сферах: гарантія безпеки та правопорядку, готовність стадіонів, готовність міст-учасників, готовність тренувальних центрів та офіційних місць, розміщення гостей та учасників чемпіонату, захист комерційних інтересів УЄФА та його партнерів, забезпечення транспортом, технічна та іміджеві підтримка, медична допомога, в’їзні та митні вимоги, промоція.

Окрім того, наші країни мають сприяти УЄФА при складанні турнірного календаря, акредитації ЗМІ, організації матчів, вироблення концепції квиткового забезпечення тощо. У договорі також передбачено створення компанії комерційного партнера УЄФА, до складу якої увійдуть представники влади, спортивних та політичних структур. Зазначу, що за будь-яких результатів голосування щодо остаточних управлінських рішень, більшість голосів завжди будуть  на боці представників УЄФА.

ВОСЕНИ РАХУВАТИМУТЬ УКРАЇНСЬКИХ ЄВРО КУРЧАТ

– Гадаю, що це не буде перебільшенням, коли скажу, що тільки завдяки вам, вашій наполегливості та самовідданості, вдалося домогтися того, що Україна разом з Польщею прийматиме Євро. Однак, пройшло уже майже півтора року від моменту доленосного рішення, а скепсису щодо нашої спроможності задовольнити УЄФА таки не поменшало. У ваших публічних заявах з цього приводу багато критики і тривоги…

– А ви б хотіли щоб я співав осанну безвідповідальним чиновникам за те, що працюють інколи як мухи в… окропі? Більше року вони витратили на загальні розмови про те, як важливо скористатися шансом Євро-2012, замість того, щоб реально ним скористатися… А це не може не хвилювати і не лише мене. Втім, мушу визнати: після приїзду Мішеля Платіні та появи шквалу критичних виступів у вітчизняній і світовій пресі, крига, здається, скресла.

– Маєте на увазі ситуацію зі стадіонами у Києві та Львові?

– І не тільки. Переконаний, що і президент, і прем’єр, і ключові міністри, і національні експерти з конкретних напрямків роботи нарешті усвідомили усю повноту відповідальності за підготовку до Євро. Відзначу лише той факт, що під час останнього візиту Мішеля Платіні до Києва йому на всіх рівнях фахово і переконливо змальовували ситуацію стосовно спортивної інфраструктури, транспорту, аеропортів, доріг, стадіонів, готелів тощо.

– А чи не виглядало це, як твердили деякі ЗМІ, окозамилюванням? Вас особисто як члена Виконкому УЄФА, задовольняє нинішній стан підготовки до чемпіонату?

– По-перше, УЄФА – не та організація, щоб дозволила комусь замилити собі очі. А по-друге, як кажуть у народі, курчат рахують восени. Тобто, наприкінці вересня в Бордо члени Виконкому УЄФА ретельно порахують всі «за» і «проти», аби висловити своє офіційне бачення стосовно нашої подальшої  перспективи в проекті Євро-2012.

– Тобто Виконком УЄФА остаточно скаже – бути чи не бути?

– Думаю, що в такій редакції питання не стоятиме. Адже напередодні засідання у Бордо, а саме 18 вересня, Наглядовий комітет Євро-2012, куди входять топ-менеджери Європейського футбольного союзу, керівники футбольних федерацій України та Польщі, а також представники урядів обох країн, вже ознайомиться із висновками експертів щодо стану готовності наших країн. І хоча члени Наглядового комітету не наділені правом вирішального голосу, однак, гадаю, що вже 18 вересня багато чого проясниться.

Остаточні рішення, безумовно, прийматиме Виконком УЄФА 25-27 вересня. Але і там, на моє глибоке переконання, не йтиметься про те, бути чи не бути Євро-2012 в Україні. Керівництво УЄФА неодноразово підкреслювало у своїх коментарях для світових ЗМІ, що не збирається змінювати партнера у проекті Євро-2012, а навпаки – всіляко сприятиме нашим країнам належним чином підготуватися до проведення турніру. Наразі ми очікуємо у Бордо принципової ділової розмови на високому фаховому рівні, під час якої кожен із 14 членів Виконкому, напевне, внесе відповідні корективи та побажання у процес підготовки до проведення фінального турніру Чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні та Польщі.

– Отже, українських футбольних курчат і справді рахуватимемо восени. Однак багато чого залежатиме від позиції самого президента УЄФА.

– Безумовно. З усією відповідальністю стверджую, що Мішель Платіні максимально повно обізнаний не лише із стратегічними планами України й Польщі щодо підготовки чемпіонату, а й з ходом конкретних поточних робіт у кожному з приймаючих міст. Тому позиція пана Платіні буде сформована на основі об’єктивної інформації.

– Нещодавно німецьке видання Bild писало, що Платіні має три варіанти розвитку подій…

– Та хіба лише німецьке видання розповсюджувало ці плітки? Наприклад, британська The Daily Telegraph також повідомляла про те, що замість України чемпіонат може відбутися у Німеччині та Польщі. Хоча Німецька футбольна спілка офіційно спростувала інформацію щодо своїх претензій на Євро-2012. Або згадайте, як ця ж сама Bild цілком усерйоз стверджувала, якщо нашим країнам, мовляв, забракне часу на підготовку до чемпіонату, то він може пройти в Іспанії та Італії… Не забуваймо, що великий футбол – це велика політика. А Україна і Польща мають у світі чимало злостивців, яким не закриєш рота. Свобода слова – загальнодоступний інструмент, який активно використовується і в арсеналі майстрів чорного піару.

ЧЕРВОНІ ЗОНИ УКРАЇНСЬКИХ РИЗИКІВ

– Однак, Григорію Михайловичу, навіть вам не вдасться спростувати інформацію про те, що саме з політичною ситуацією в нашій країні не усе гаразд.

– А я і не збираюся нічого спростовувати, або підтверджувати… Нехай цим займаються політологи і журналісти. Я людина – далека від політичної боротьби та протистояння ідеологій. Це не моя сфера інтересів. Зі мною краще говорити про підготовку до Євро-2012, яка реально може стати великою об’єднавчою ідеєю для всієї країни, котрою ми не маємо права знехтувати, оскільки уповні відповідатимемо за це перед нашими дітьми та онуками.

– Григорію Михайловичу, що ж все таки конкретно вдалося зробити нам на шляху до Євро-2012 після приїзду Мішеля Платіні?

– Головне, що вдалося переконати президента УЄФА у дієздатності та відповідальності української влади стосовно виконання нею взятих на себе зобов’язань у рамках проекту Євро-2012.

– До речі. Президент УЄФА доволі категорично висловився стосовно стадіонів, мовляв, не буде їх – не буде чемпіонату. Чи відповідає це дійсності?

– Цілковито погоджуюся із цією тезою. Не буде «Олімпійського» - не буде турніру у столиці, а, отже, втрачається сенс проведення чемпіонату в Україні. Слава Богу, щодо НСК точку неповернення пройдено, тобто одіозний торговий центр вже зносять повним ходом і обіцяють завершити роботи за кілька місяців. Одночасно і Мінсім’ямолодьспорту остаточно визначилось із фаховим проектантом, який розробляє проект комплексної реконструкції головної спортивної арени країни, але експерти УЄФА поки що залишили цей об’єкт у зоні високого ризику. Щодо інших стадіонів. Ми згадували, що у вас, у Львові, вже розпочалися підготовчі будівельні роботи. У Дніпропетровську красень-стадіон майже  готовий і 14 вересня має відбутися відкриття. У скорому часі постане й донецький  категорії «Еліт». Не баряться Харків та Одеса. Усі згадані спортивні арени відповідатимуть вимогам УЄФА.

– Але ж у тій червоній зоні ризику знаходяться не лише стадіони?

– Справді, це й аеропорти… На жаль, пропускна спроможність повітряних воріт приймаючих міст  поки що не відповідає вимогам УЄФА, вони повинні пропускати за 10 годин 65 відсотків вболівальників від місткості стадіону. Не менш грандіозні трансформації мають відбутися і з автомобільними дорогами, автовокзалами та придорожньою інфраструктурою, залізницями та вокзалами, внутрішньо міськими артеріями та громадським транспортом. А хіба наш наземний транспорт чи готельне господарство не справедливо віднесене до зони ризиків? Саме для «розшивання» отаких вузьких місць і створено антикризову групу у складі національних експертів, заступників керівників міністерств і відомств, задіяних у підготовці до турніру, а також заступників мерів приймаючих міст, відповідальних за реалізацію планів Євро-2012.

Ця робоча група у межах повноважень Оргкомітету під орудою віце-прем’єра Івана Васюника і покликана приймати оперативні управлінські рішення, реагуючи на ті проблемні зони, котрі УЄФА вважає найбільш ризикованими. Хочу зазначити, що Іван Васюник – топ-менеджер, який користується беззаперечною довірою і підтримкою Президента та Прем’єр-міністра. А це є надзвичайно важливим у наших політичних реаліях фактором для безперебійної результативної роботи всієї вертикалі виконавчої влади. Найсвіжіший приклад ефективності такої «бригади швидкої допомоги» – врегулювання ситуації навколо НСК «Олімпійський».

– Важко повірити, що роботу львів’ян щодо підготовки чемпіонату ви вважаєте задовільною.

– Я схильний довіряти у цьому питанні експертам УЄФА. Їхні оцінки для мене мають найвищий ступінь об’єктивності.

– Наскільки відомо, є певні проблеми, і не лише у львів’ян, з інвесторами, кредитами, виділенням землі.

– Головна причина тому на загальнонаціональному рівні – це відсутність законодавчої бази, яка б створила привабливі правові умови для вітчизняних та зарубіжних інвесторів. Адже фінансування цільової програми з підготовки до Євро-2012 лише на 20 відсотків може бути забезпечене з держбюджету. Решту - дві третини коштів треба залучати ззовні. Законопроект про «єдине інвестиційне вікно», а також ціла низка інших невідкладних регулятивних  документів поки що чекають своєї черги на розгляд у парламенті.

– І на завершення, Григорію Михайловичу, все ж таки повернімось до отого сакраментального «бути, чи не бути». Перед засіданням експертної комісії і рішенням Виконкому УЄФА сумніви не терзають вас?

– Скоріше – не сумніви, а почуття відповідальності за долю країни… І хоча моє власне сумління є абсолютно чистим перед нащадками, все ж таки намагаєшся убезпечити інших членів української команди з підготовки до Євро-2012 від прикрої помилки. Оскільки її ціна буде занадто великою втратою для всього суспільства.

– Отож віри вам та успіхів! – Усім нам віри та успіхів у підготовці до євро чемпіонату. А вашій молодій газеті – творчих дерзань та об’єктивного підходу до висвітлення усіх питань пов’язаних з Євро-2012.