Україна

Прем'єр-ліга

Євро-2012 у фокусі польських ЗМІ 2010-01-26

Юрій БАНАХЕВИЧ, Укрінформ У процесі підготовки України й Польщі до футбольного єврофоруму 2012 року найбільшу увагу польські ЗМІ акцентують на проблемі будівництва стадіону у Вроцлаві. Як відзначає Польське агентство преси (РАР), влада Вроцлава підписала з новим виконавцем – німецькою компанією «Max Boegl» угоду щодо завершення будівництва стадіону до Євро-2012.

2010-01-26 06:00

Під час прес-конференції мер міста Рафал Дуткевич поінформував, що офіційні переговори розпочалися 15 січня цього року й тривали одночасно з двома будівельними фірмами – «Max Boegl» та «Budimex». Однак остання, за визначенням Р.Дуткевича, сама відмовилася від їх продовження. Згідно з його інформацією, завершення будівництва спортивної арени у Вроцлаві коштуватиме місту близько 655 млн злотих (238 млн доларів США). «Згодом ціна може вирости на 3,75% й скласти 680 млн злотих (понад 247 млн доларів США). Це залежатиме від оцінки роботи, виконаної попереднім генпідрядником. Загальна вартість будівництва об'єкту може бути й меншою, що залежатиме від ціни матеріалів, які використовуватимуться в майбутньому для його спорудження», – заявив Р.Дуткевич.

Зі свого боку, представник фірми «Max Boegl» Фалк Ромбергер (Falk Rohmberger) додав, що техніка його компанії з'явиться на будмайданчику не пізніше 1 лютого, а сьогодні здійснюється підготовка графіку виконання робіт. «Потрібно також буде змінити розташування висотних кранів на місці спорудження об'єкту, які, на нашу думку, стоять у невідповідних місцях. Реорганізація може тривати навіть до шести-восьми тижнів, але ми впевнені, що збудуємо стадіон у визначені терміни», – підкреслив Ф.Ромбергер.

Польське радіо RMF FM звертає увагу на заяву речника УЄФА Томаса Джордано про те, що питання про можливе перенесення матчів Євро-2012 із Вроцлава в інше польське місто на сьогодні взагалі не стоїть на порядку денному. Представник УЄФА зазначив, що в Ньйоні добре орієнтуються у темі з розірванням угоди між владою Вроцлава та компанією «Мostostal Warszawa» щодо спорудження футбольної арени до ЧЄ-2012. Однак він констатував, що ця ситуація поки не ставить під загрозу організацію турніру в місті. «Звичайно, ми досконало знаємо проблеми стадіону у Вроцлаві, але завершити будівництво планується навесні наступного року, що нас цілком влаштовує», – цитує Т.Джордано RMF FM.

Схожу думку з цього приводу висловив у Варшаві ще один експерт Союзу Європейських футбольних асоціацій Педро Корреа (Pedro Correia). За інформацією РАР, голова департаменту планування в директораті УЄФА з питань організації Євро-2012 констатував, що Вроцлав залишається учасником футбольного Єврофоруму, однак УЄФА залишає за собою право змінити його, якщо місто й надалі матиме проблеми з будівництвом стадіону до Євро-2012. «Позиція УЄФА є такою: Вроцлав залишається містом-учасником Євро-2012. Звичайно, ми маємо право змінити його, якщо підготовка міста до чемпіонату відставатиме від графіку»,– заявив П.Корреа.

П.Корреа зазначив також, що в минулому УЄФА вже мав подібні проблеми в містах-учасниках футбольних єврофорумів. «Ситуація не є сприятливою, але ми вже стикалися з цим. Схожі ситуації траплялися перед фінальними частинами Євро-2004 та Євро-2008. Наприклад, в Португалії (Євро-2004) один зі стадіонів збудували лише за дев'ять місяців до початку турніру», – сказав експерт УЄФА.

Водночас директор турніру Євро-2012 в Польщі Адам Олькович повідомив РАР, що він «зі здивуванням» сприйняв інформацію про розірвання угоди влади Вроцлава з генпідрядником. «Потрібно мирним шляхом завершити співпрацю з попереднім виконавцем. Проблема не є простою, тому якнайшвидше потрібно її вирішити. Вроцлав на сьогодні є дуже гарячою темою. Я переконаний, новий генпідрядник розуміє, що над ним тяжіє висока відповідальність і стислі терміни», – підсумував він.

У тому, що тематика будівництва стадіону у Вроцлаві найближчим часом залишатиметься «гарячою», не дають приводу сумніватися й самі учасники цього процесу – влада Вроцлава та компанія, з якою розірвано угоду про співпрацю. За інформацією РАР, мер міста Р.Дуткевич повідомив, що подасть позов до суду на компанію «Mostostal Warszawa» й вимагатиме від компанії відшкодування в розмірі 70 млн злотих (понад 24,5 млн доларів США) за незадовільний стан будівництва стадіону до Євро-2012. Водночас, компанія, з якою місто нещодавно розірвало угоду про співпрацю, не має наміру виплачувати компенсацію й подала відповідний позов до суду на владу міста.

Як зазначив Рафал Буткевич, якщо суд підтримає позицію міста, то компанія потрапить у «чорний» список фірм, які не зможуть отримувати державні замовлення. Водночас мер міста запевнив, що хотів мирним шляхом розпрощатися з «безвідповідальним» генпідрядником, однак зустрівся з ворожими кроками з боку «Mostostal Warszawa». Він повідомив, що компанія подала три позови до суду, в яких просить заборонити Вроцлаву обирати нового виконавця, «заморозити» усі роботи на будмайданчику, а також призупинити виплату фірмою 70 млн злотих гарантії місту.

Зі свого боку, представники компанії вважають рішення влади безпідставним і юридично недієвим. «Ми не хочемо затримувати чи ускладнювати процес будівництва стадіону до Євро-2012 у Вроцлаві, однак йдеться про добре ім'я консорціуму. Ми не виключаємо того, що нам доведеться відстоювати свою правоту в суді», – відзначила в коментарі РАР речник «Mostostal Warszawa» Кінга Дрозд.

Аналізуючи ситуацію навколо стадіону у Вроцлаві, газета «Польска Таймс» припускає, що через цей конфлікт та невизначеність покращуються шанси Кракова зайняти місце учасника ЧЄ-2012.

Інтернет-портал Onet.pl повідомляє, що в лютому Україну інспектуватимуть керівники УЄФА – президент організації Мішель Платіні та директор турніру Євро-2012 Мартін Каллен. Відзначається, що делегація з Ньйону 4-5 лютого відвідає Донецьк. Водночас, експерти УЄФА на чолі з директором з питань безпеки та будівництва стадіонів Марком Тіммером наприкінці лютого інспектуватимуть усі українські міста щодо підготовки футбольних арен в Україні до Євро-2012.

Польський телеканал TVP Sport інформує, що Варшава посилено готується до проведення жеребкування відбіркових груп до Євро-2012, яке відбудеться в столичному Палаці культури та науки (PKiN) 7 лютого цього року. Відзначається, що підготовку конгрес-холу в PKiN до проведення цієї події перевірила менеджер з питань жеребкування в УЄФА Бріджіт Луорейро (Brigitte Luoreiro). «На сьогодні триває дуже напружена робота. Фінальною стадією підготовки місця жеребкування займається велика група фахівців. Ще дуже багато речей потрібно зробити, а деякі з них змінюватимемо в останню хвилину», – відзначила Бріджіт Луорейро. У жеребкуванні братимуть участь 600 спеціальних гостей, приблизно стільки ж представників ЗМІ, а також понад 200 волонтерів. Вестиме церемонію генеральний секретар УЄФА Джіані Інфантіно (Giani Infantino).

Директор турніру Євро-2012 Польща Адам Олькович нагадав TVP Sport, що процедуру жеребкування здійснюватимуть посли Євро-2012. «З української сторони це будуть Олег Блохін та Андрій Шевченко, а з польської – Збігнєв Бонєк і Анджей Шармах», – зазначив він. Він також поінформував, що під час урочистої церемонії передбачаються й кілька «сюрпризів», які стануть відомі лише в процесі жеребкування.

РАР наголошує, що з квітня цього року у Варшаві буде розгорнуто штаб УЄФА з підготовки України та Польщі до турніру. За словами голови департаменту планування в директораті УЄФА з питань підготовки до Євро-2012 П.Корреа, понад 100 спеціалістів з УЄФА, України й Польщі працюватимуть у тому ж будинку, де розміщується спілка «Євро-2012 Польща». «Ми вибрали для розташування нашого штабу Варшаву, а не Київ, з двох причин. По-перше, столиця Польщі лежить приблизно посередині між Ньйоном та Києвом. По-друге, Варшава належить до добре відомого нам простору Євросоюзу», – відзначив П.Корреа. Він також повідомив, що УЄФА делегуватиме своєму штабу у Варшаві повноваження щодо реалізації квитків, протокольні питання, зокрема акредитації на матчі, управління проектами та частину бюджету турніру.

Крім того, за повідомленням РАР, у Варшаві відбувся семінар «Безпека УЄФА Євро-2012» за участі британських фахівців. На ньому експерти у безпековій сфері поділися власним досвідом, який знадобиться польській стороні в процесі підготовки до футбольного Єврофоруму. Фахівці з Туманного Альбіону відзначили, що футбольні арени Великої Британії, які ще в середині 1990-х років мали погану славу, сьогодні належать до найбільш безпечних спортивних об'єктів. На їх переконання, це зумовлено цілим рядом змін, які стосувалися законодавчої сфери, модернізації інфраструктури, а також багаторічної діяльності футбольної федерації країни та власників спортивних об'єктів. Відзначається, що поступово було сформовано систему підготовки відповідальних за безпеку на стадіонах осіб – так званих офіцерів безпеки та стюардів.

Власниця британської компанії з підготовки стюардів Сью Уотсон (Sue Watson) під час семінару зазначила, що її фірма надавала консультативну допомогу в підготовці фахівців з питань безпеки під час Євро-2004 у Португалії. Вона зауважила, що в Португалії тоді було створено приватну фірму, яка за два роки підготувала для потреб турніру понад тисячу спеціалістів з питань безпеки. Експерти з Великої Британії наголосили також на необхідності формування баз даних, що дасть змогу завчасно виявляти потенційні загрози та здійснювати превентивні заходи безпеки.

Газета «Річ Посполита» на своїх шпальтах звертає увагу на проблеми із залізничною інфраструктурою в Польщі в контексті підготовки країни до проведення Євро-2012. На думку експерта групи економічних радників «TOR» Адріана Фургальського, стан об'єктів залізничної інфраструктури, зокрема Варшави, є не найкращим. «Якщо під час Євро-2012 людина сяде в потяг в Берліні і вийде на центральному вокзалі у Варшаві, вона зазнає цивілізаційного шоку»,– зазначив він. За інформацією речника польської залізниці (РКР) Міхала Вжоска, ремонт залізничних вокзалів Варшава-Центральна та Варшава-Східна має розпочатися в середині 2010 року. Однак, як констатує видання, на сьогодні ще немає готових проектів їх реконструкції.

Видання інформує також, що фахівці Польської академії наук (PAN) спільно із залізничниками підготували Білу Книгу польської залізниці, де визначили головні проблеми цього виду транспорту.